söndag 30 oktober 2011

Nu läser jag ... #13

(länge sedan jag skrev ett bokinlägg, hög tid alltså)



Finns inte på kartan av Carin Hjulström, en pocketbok jag plockade till mig i farten i väntan på en buss. Jag hade inga större förväntningar, men det är en riktig feel good-roman, som gjord att omsätta till TV-film/-serie. En lättläst berättelse om Frida, 23-årig journalistpraktikant med en riktig nitlottsplacering på en lokaltidningsredaktion i mörkaste Småland, långt från pojkvännens betydligt mer creddiga kvällstidningspraktik i Stockholm. På landsbygden bemöts hon med tvivel, hon skriver "fel" saker och får många emot sig, men så småningom knyter hon också nya kontakter och hennes närvaro sätter igång en serie händelser som förändrar både hennes och andras liv. En riktigt trevlig bok, även om hjältinnan Frida just är lite väl mycket hjältinna för att vara helt trovärdig, men så är det ju även i Liza Marklunds böcker om Annika Bengtzon - inga likheter i övrigt, eller, jo, kanske ändå ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar