fredag 22 juli 2011

Kiviks marknad

Jag har precis kommit tillbaka efter en några dagar lång roadtrip till Skåne med min syster och hennes lilla dotter. Vi började på Kiviks marknad, som jag inte besökt på 15 år. Som barn var jag där ibland och jag minns min pappas Super 8-filmer med hästmarknad, William Arnes motorcirkus och gogoflickor. Numera är det Axels kringresande tivoli och ett tusental knallar som dominerar. Ganska likriktat, men den uthållige kan hitta guldkorn.

Godis finns såklart i många former. Den klassiska marknadskonfekten, som bara smakar socker och har en mjölig konsistens, avstår jag gärna. Kolor och lakritsremmar är godare.





Mycket att välja på - för små och stora.



Ett exempel på typisk marknadshumor:


Ett till (klicka på bilden för större format):





Det kringresande nöjesfältet:





Lite vila och svalka behövs för att korta ben ska orka.





Köerna var kilometerlånga till (och från) marknadsplatsen.



Några av våra fynd:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar